carrosnollattor.blogg.se

Blogg för Carros klass på Klockarhagsskolan i Hällefors.

8 maj 2019 Vecka 19

Publicerad 2019-05-08 14:51:57 i Allmänt,

Ett sent veckobrev kommer här. Det beror på att jag startade veckan med att ligga nerbäddad i sängen med halsont och förkylning. Men idag är jag på plats igen.
 
Det blir inte så mycket att skriva om när veckan blir så kort. =)
 
I matte har vi startat med att jobba med klockan. Vi ligger lite i tidsnöd när det gäller matte så vi starade med att göra diagnosen för att se vad vi kan och vad vi behöver träna på. Tycker det känns lite dumt att lägga tid på sånt man redan kan. Bättre att få utvecka sina kunskaper och få lära sig nytt.
Vi gör multirace nästan varje dag. Det är att man ska göra så många tal man kan från multiplikationstabellen på 6 min. Det är för att få upp hastigheten när man räknar multiplikation, och det går framåt och det blir bättre och bättre restultat hela tiden! Det är så kul att se dem bli bättre och bättre! Ibland går man lite bakåt för att nästa gång gå framåt igen. Förra veckan kom vi upp i 77p i medel! Vi är så himla bra!!!!
Matteläxa har de fått idag, de som lämnat in tidigare. Jag saknar bara 4st denna vecka.
Men denna vecka fick de två stycken. De ska vara inne NÄSTA VECKA inte denna!! Detta är för att jag har varit sjuk och för att jag är borta på fredag och måndag (läs längre ner). Så då blir det enklast för alla att göra så.
 
I svenskan började vi med fantasyberättelser. Vi ska försöka få tid till att se på Harrt Potter som inspiration. Vi läste en kort berättelse idag. Ska bli så spännande och få läsa berättelserna när de är klara.
Idag fick de tillbaka sin saga som jag har bedömt. En del har lite att jobba med, en del har mindre. Men jag är mest imponerad av att de håller sig till rätt tempus i sagorna och de i det stora hela gör ett ganska bra jobb. Vi kommer jobba vidare med detta med att skriva olika texter även kommande läsår.
 
I engelskan har vi börjat med ett annat material att jobba med. Det handlar om Tibbo som är en liten varelse från rymden. Både jag och eleverna tycker det äte mycket roligare att jobba med detta.
 
I SO jobbar vi vidare med landskap. Idag fick jag höra av en kollega, som äter med oss, att eleverna är duktiga på Sveriges geografi. Så även om vi tycker det börjar bli tjatigt så ger vårt gnetande av Sveriges geografi resultat.
 
I NO jobbar vi med vatten och luft. Vi ska få in lite teknik och vi får se vadvi hinner. Jag har en hel del praktiska saker vi kan göra. Brukar vara så att i dessa moment är det nog jag som har roligast. =)
 
Jag vill påminna om att på tisdagarna så finns det möjlighet att vara kvar och ha läxläsning 14.40-15.30. Jag är kvar och kan hjälpa de som vill. Några i klassen har det som överenskommelse att vara kvar sedan vi hade utvecklingssamtal. Det är bara att stanna kvar så får man hjälp. Det har hänt att de som stannat inte vill gå hem utan varit kvar extra länge! Härligt och roligt!
 
På fredag och på måndag är jag ledig för jag och en av hundarna ska till Danmark på utställning. Andreas är vikarie. Han har varit i klassen tidigare så eleverna känner honom.
 
Så här ser denna vecka ut
Måndag: Carro sjuk
Tisdag: Idrott, Carro sjuk
Onsdag: Idrott, Nya veckans ord, Ny matteläxa
Torsdag:
Fredag: Förhör engelska glosor, nya engelska glosor, Carro ledig
 
Ha en fortsatt härlig vecka!
Så håller vi tummarna för att värmen ska komma tillbaka och stanna.
Jag vill nämligen få ut alla mina plantor och se dem växa och frodas och kunna så frön.
//Carro
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela